Spina Bifida

Spina Bifida nöral tüp defektleri olarak adlandırılan doÄŸumsal bir defekttir. Spina Bifida vertebra (omurga) kemiklerinin bebeÄŸin omuriliÄŸinin bir bölümünün etrafında düzgün bir ÅŸekilde oluÅŸmadığında ortaya çıkar. Spina Bifida hafif yada ağır olabilmektedir.

• Hafif formu en sık gözlenen formdur. Genellikle prebleme neden olmaz ve tedavi gerektirmez. Defekti dışarıdan görülmez fakat bazı bireylerin sırt bölgelerinde doÄŸum lekesi, çukur yada saçlı bir bölge görülebilir.

• Nadir ancak daha ÅŸiddtli bir formu meningoseldir. Bu formda sıvı bir akıntı omurga dışına akar ve deriye doÄŸru basınç oluÅŸturur.  Deri içerisinde bir çıkıntı gözlenebilir. Bir çok vakada baÅŸka bir belirti yoktur.

• En nadir ve ağır formu Myelomeningosel’dir. ÇoÄŸu kiÅŸi spina bifida dediÄŸinde myelomeningosel’i anlatmaktadır. Omurilik sinirinin bir kısmı spina kanal dışına itilmiÅŸtir ve sıklıkla sinin hasarlanmıştır. Deri içerisinde bir çukur gözlenir. Bazı bebeklerde deri açıktır ve sinir dışarıdan görülmektedir.

Belirtileri

Belirtiler defektin ÅŸiddetine baÄŸlıdır. Hafif Spina Bifida’lı çoÄŸu çocuk herhangi bir belirti vermez, bir problem yoktur.

Yine meningocelli çoÄŸu vakada herhangi bir belirti yoktur.

Spina Bifida’nın en ağır formunda sıklıkla omurilik ve beyin kaynaklı ciddi problemler gözlenir;

• Bacaklarını, ayak yada kollarını  az hissetme yada hissetmeme, sonucunda bu vücut parçalarını oynatamama

• Mesane ve bağırsak problemleri

• Hidrosefali. Tedaviye ragmen gözlenebilir ve buna baÄŸlı epilepsy, öÄŸrenme ve görme problemleri görülebilir.

• Omurgada eÄŸrilik (skolyoz)

Tanı

Gebelik esnasında yapılan ikili ve üçlü testlerle ve USG ile tarama yapılır. Bu test sonuçlarında bebekte bir anomaliden ÅŸüphelenilirse amniyosentez yapılır. Amniyosentez sonucunda bebekte spina bifida varlığı belirlenebilir.

DoÄŸum sonrasında ise fizik muayenede sırt bölgesi gözlenerek spina bifida tanısı konulabilir. Defectin ağırlığının belirlenmesi için X-Ray, MRI veya CT Scan istenebilir.

Tedavi

Hafif vakaların çoÄŸu tedaviye ihtiyaç duymaz. Meningoselli bireylerin çoÄŸu da yine tedaviye ihtiyaç duymaz. Ancak, ağır vakalar genellikle cerrahi’ye ihtiyaç duyarlar. Bazan spina bifida’yı düzeltme ameliyatı bebek anne karnnda iken yapılabilir.

Bunun yanında hidrosefali tedavisi için yine cerrahi giriÅŸime ihtiyaç duyulur.

Yine ağır spina bifida’lı bireyler fizyoterapi ve occupational terapiye ihtiyaç duyarlar..